Forside Links Søg Information Bliv medlemWednesday, December 13, 2017
Navigation
Forside
Forum
Artikler
Nyhedskategorier
Billede Galleri
Video Galleri
Download
Tilmelding til løb
Indlogning
Brugernavn

Kodeord



Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
F tilsendt et nyt ved at klikke her.
Reklame

Arrangementer
Kalender
December
MaTiOnToFrLS
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

I morgen:
Arrangementer
Se mere her
Sidste Brugere Online
Admin  7 uger
lauth12 uger
Henrik24 uger
tte1300 48 uger
knugge65 uger
Leif L70 uger
michael g 107 uger
Lars B146 uger
skiveall 152 uger
hdfrandsen155 uger
Tilkørsel af nitro motor
Skrevet af Kio Liex d. 17. March 2008 01:06:46
Inden du begynder på at starte motoren, eller bare dreje på krumtappen, så skal motoren skilles ad. Dette gøres for at kontrolere at der ikke er nogle fremmedlemer i motoren, og så for at smøre den. Når du samler den igen er der ikke nogen grund til at give den flydepakning, dette gøres efter tilkørsel. Nu er motoren så samlet og klar til at blive monteret i bilen med kobling og klokke. Motoren skal nu startes og køre en tank i tomgang, her bliver den omkring 60-70 grader. En helt ny motor kan være umulig at starte når den er kold. Man kan prøve at løsne gløderøret lidt, men dette vil sjælent hjælpe, da det ikke er pga. af kompretion at den ikke kan dreje rundt men pga. at stemplet "bider" for meget i toppen af foringen. Løsningen på dette er at varme hele motorhuset op, dette kan gøres med en varmepistol, hårtørre eller en lille gasbrænder. HUSK at varme på hele huset. Når temperaturen på gløderøret er omkring 60-70 grader, så skulle motoren være til at starte. Hvis/NÅR motoren har sat sig fast, og starterboxen ikke kan trække den rundt. Så tag en skruetrækker, sæt spidsen på svinghjulet, og vrid det forsigtigt tilbage, ved at bruge kanten på bundpladen som støtte (der kommer et billede senere). Efter den første tank, er det tid til den entlige tilkørsel. Dette gøres på flg. måde. Start bilen og få den op i temperatur 70-80 grader, dette kan gøres hurtigere ved at sætte noget over kølerhovedet. Nu skal bil ud og køre lidt rundt. Giv den små skud af gas, og hold øje med temperaturen. Den skal ligge omkring 90-100 grader, der justres på tom- og bund-skruen for at holde denne temperatur. Der skal køres i 2-3 min, efter tiden er gået, stoppes motoren og den skal køle af. DET ER VIGTIGT AT STEMPET ER HELT I BUND. Der køres sådan ind til der samlagt er kørt 15 min. Efter de første 15 min kørsel, så er det blevet tid til lidt mere, men nu må den blive lidt varmere og der skal køres lidt længere tid. Hver kørsel skal være mellem 3-4 min, og motoren skal være omkring 100-110 grader. Der må gives mere fuld gas nu. Efter tiden er gået, stoppes motoren og den skal køle af. DET ER VIGTIGT AT STEMPET ER HELT I BUND. Dette gantages indtil der samlagt er kørt 25 min på denne måde. Nu er motoren kørt til, men inden den skal på banen og fin justeres, skal der lige gøres lidt ting. Det er en god ide at skille motoren ad igen, for at se om der er kommet nogle fremmelegmer frem under tilkørselen. Når den nu samles så skal den ha' lidt flydepakning (Loctite 5926) for at gøre den helt tæt. Dette er på bagpladen, efter O-ringen, oppe i kanten af kaburatoren, og ved de beslag der spændes fast omkring kaburatoren. DER SKAL IKKE BRUGES MEGET. Det kan også anbefales at skifte plejstangen inden den samles igen. Nu er motoren klar til fin justering, og banekørsel. Jeg har personligt prøvet flere forskellige måder at tilkøre motore på, og jeg vil sige at denne er den bedste til dato. Den giver mere bundtræk og en koldere motor.
Vurderinger
Du skal vre registeret bruger for at kunne vurdere en tekst.

Log ind eller meld dig til.

Fantastisk! Fantastisk! 83% [5 Stemmer]
Rigtigt godt Rigtigt godt 0% [Ingen stemmer]
Godt Godt 17% [1 Stemme]
Hverken godt eller drligt Hverken godt eller drligt 0% [Ingen stemmer]
Drligt Drligt 0% [Ingen stemmer]
Vejret
Skive, det nste dgn kl.:


Du kan se mere om vejret her.
Copyright © 2007-2012